CRISTINA SAMSA REVIEW
ARTICLE FROM Churn Magazine
Cristina Samsa is a professional artist based in Mexico City, Mexico.
Cristina has turned a natural revulsion toward insects into a creative adventure, and we are the beneficiaries of her efforts. Cristina became determined to override her aversion by studying insects more closely with magnifying glasses and microscopes. She quickly began to appreciate how beautiful these small creatures were, particularly in regards to their superior ability to adapt through the art of natural selection. She developed an appreciation for the endless variety of aesthetic possibilities their bodies presented, thus turning her phobia into an artistic obsession. For reference material she uses desiccated insects, live specimens and insect illustrations, then modifies the images digitally to emphasize the details she wants to paint.
She arranges her composition carefully, and when she’s satisfied, she begins her painting using watercolors, acrylics, and oil paint. Her rendering skills are flawless, and her mastery over her chosen media (particularly her work with oils), is obvious. The result is a body of work that shows insects for what they are to an artist’s eye: endlessly fascinating collections of color, form, and texture.
Cristina’s favorite artists are the old naturalists and insect illustrators such as Joris Hoefnagel, Dru Drury and Rösel von Rosenhof. She is currently working on a series of paintings entitled, “The Fall of the Human Empire,” in which diverse coleopterans crown human skulls that once contained a human brain which is now obsolete in comparison to the power and perfection of insect evolution, symbolizing the superiority of instinct over reason and the total extinction of human beings.
About this series, Cristina states that, “When the empires of the human race finally fall and the memory of our hubris has faded to dust, insects will still be here just as they have been for millions of years.”
Cristina Samsa es una artista profesional afincada en Ciudad de México, México.
Cristina ha convertido su aversión natural a los insectos en una aventura creativa, y nosotros somos los beneficiarios de sus esfuerzos. Cristina decidió superar su aversión estudiando los insectos más de cerca con lupas y microscopios. Pronto empezó a apreciar la belleza de estas pequeñas criaturas, sobre todo en lo que respecta a su capacidad superior de adaptación mediante el arte de la selección natural. Desarrolló un aprecio por la infinita variedad de posibilidades estéticas que ofrecían sus cuerpos, convirtiendo así su fobia en una obsesión artística. Como material de referencia utiliza insectos disecados, especímenes vivos e ilustraciones de insectos, y luego modifica las imágenes digitalmente para resaltar los detalles que quiere pintar.
Dispone cuidadosamente la composición y, cuando está satisfecha, empieza a pintar con acuarelas, acrílicos y óleos. Su habilidad para la representación es impecable y su dominio de los medios elegidos (sobre todo el óleo), evidente. El resultado es una obra que muestra a los insectos como lo que son para el ojo de un artista: colecciones infinitamente fascinantes de color, forma y textura.
Los artistas favoritos de Cristina son los antiguos naturalistas e ilustradores de insectos, como Joris Hoefnagel, Dru Drury y Rösel von Rosenhof. Actualmente está trabajando en una serie de cuadros titulada “La caída del imperio humano”, en la que diversos coleópteros coronan cráneos humanos que antaño contenían un cerebro humano ahora obsoleto en comparación con el poder y la perfección de la evolución de los insectos, simbolizando la superioridad del instinto sobre la razón y la extinción total del ser humano. Sobre esta serie, Cristina afirma que “cuando los imperios de la raza humana caigan finalmente y el recuerdo de nuestra arrogancia se haya desvanecido hasta convertirse en polvo, los insectos seguirán aquí tal y como han estado durante millones de años.”